Centek – Designa Norrbotten from Muskot Media on Vimeo.
Platsmarknadsföring är insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar till platsen.
Det kanske allra främsta exemplet i Norden på hur en avfolkningsbygd kan återupprätta sin attraktionskraft är Jukkasjärvi. Genom att maximera effekten av det enda som bygden har riktigt mycket av – snö – har entreprenören Yngve Bergqvist lyckats bygga upp en världsattraktion: Ishotellet.
Treehotel är en framgångssaga, som bekräftar det alla arkitekter vet: Att spännande arkitektur har en attraktionskraft på människor. Och att spännande arkitektur drar till sig medias intresse. Med sina fem arkitektritade trädkojor insmugna i den Norrländska storskogen har Treehotel rönt enorm uppmärksamhet i media, både i Sverige och internationellt. Det samlade mediavärdet är 200 miljoner kronor. Ett exempel är ett inslag på bästa sändningstiden på CNN: Första nyhet var oljeutsläppet i mexikanska golfen, andra en 4 1/2 minuts intervju med Kent Lindvall, grundare av Treehotel, tredje inslaget handlade om president Obama.
Ishotellet och Treehotel är framgångsrika exempel från Norrland där de lokala förutsättningarna varit grogrunden för boenden och attraktioner av världsklass. Under 2011-2012 deltog sex norrbottniska kommuner i Centeks destinationsdesignprogram Dags att designa Norrbotten. Syftet var att hitta kommunernas identitet och stärka hela regionen Norrbotten med hjälp arkitektur och design. Priset Placebrander of the Year vill lyfta fram imponerande insatser inom platsmarknadsföring och delas ut under Placebrander’s Day den 16 maj i Jönköping.
Läs mer >>>